Välj att vara positiv!

Den senaste tiden har jag tänkt på att jag har blivit mycket mer positiv som människa än vad jag var förut.

     Jag har insett att man faktiskt alltid kan välja att vara positiv. Många gånger så är det valet lätt eftersom omständigheterna gör så att det är lätt att vara positiv och se positivt på det som händer i livet. Om omständigheterna däremot gör så att det är lättare att vara negativ så blir valet att vara positiv svårare. Men det betyder inte att det är en omöjlighet för oss att välja att istället, trots omständigheterna, se på saker på ett positivt sätt.


Det handlar inte bara om att vi mår bäst av att vara positiva och är gladare och roligare att umgås med. Det handlar också om hur vi ser på våra problem och hur vi väljer att hantera de som kristna.

     Om det till exempel har hänt något jobbigt så kan vi välja om vi ska gräva ner oss i det och se på hela situationen på ett negativt sätt och kanske tänka: Nu är allt skit, och jag orkar inte med det här längre och tänker dra täcket över huvudet och skita i allt idag. Eller så kan vi välja att vara positiva och tro på att hur illa det än ser ut att vara så kan Gud alltid vända situationen till det bästa. Det är ju faktiskt det som Han har lovat oss att göra. I Rom 8:28 skriver Paulus detta: Vi vet att för dem som älskar Gud samverkar allt till det bästa, för dem som är kallade efter hans beslut. Då vi väljer att tro på det och leva våra liv efter det löftet så går det i princip inte att vara negativ längre. För hur ska man kunna vara det då man lever sitt liv i vetskapen om att Gud är med varje dag och att Han personligen kommer att se till så att allt samverkar till det bästa för oss?


Jag vill också påminna er om en sak som jag tog upp i min senaste bibelundervisning, om mannen som bad Jesus att hjälpa hans otro (Mark 9:23-24). Det kan man använda sig av här om man känner att man inte har tro för att Gud kommer att hålla sitt löfte. Och om man känner att det är svårt att skaka av sig det negativa så kan man även vända på själva uttrycket och be: Jag vill vara positiv, hjälp mig med det, Herre!


Så välj att vara positiv. Jag lovar att ditt liv kommer att kännas så mycket enklare och roligare att leva. Plus att du kan få ge ut så mycket mer bra saker till andra människor då du själv känner dig glad och hanterar saker på ett positivt sätt i tron på att Gud håller sitt löfte till dig...


Kommentarer
Skrivet av: Anonym

haha jo tyvärr det är så.. det finns så mkt som lockar, man skäms t.o.m för Jesus!

Förr i tiden, vad fanns viktigare än Jesus? Förutom att jobba lite så man iallafall kan få äta bröd?

Nu gäller det höga lönar och mycket extra saker att få i sig.. Kläderna man ska ha på sig. förr tog man bara på sig nånting ingen spelade nästan roll

2009-07-24 @ 09:56:23
URL: http://kristnas.blogg.se/
Skrivet av: Mandy

Oj du ska få en riktig kamera :) förstår att du längtar haha. Jag köpte bara en billig men den duger än så länge., Kramis

2009-07-24 @ 19:59:50
URL: http://mizzmandy.blogg.se/
Skrivet av: Viktoriae - En må bra blogg med självkänsla och där positivt tänkande ligger i fokus

Bra skrivet och visst känns det så skönt när man inser att det går att vara mer positiv? Jag är inte så kristen som du är, (hur nu det lät?) jag läser inte bibeln och har koll på texter osv.. Men ibland hoppas jag väl att det finns något efter döden och att det som sker har en mening.. Kram

2009-07-25 @ 12:29:41
URL: http://viktoriae.blogg.se/

Skriv din kommentar här:

Namn:
Ska vi komma ihåg dig?

Mail: (det är bara vi som ser den!)

Hemsida/blogg:

Kommentar:

Trackback
Follow toliveforchrist

Jesussajten.se


RSS 2.0