Grundläggande undervisning om den sista tiden.

Idag klistrar jag in en undervisning som jag skrev förra sommaren om den sista tiden.



Den sista tiden är ett väldigt stort begrepp inom kristendomen. Här tänker jag först och främst gå igenom vad som kommer att hända på ett ganska kortfattat sätt. Det blir alltså lite grundläggande undervisning för de som inte har så stor koll på detta.

Jesus sa till lärjungarna i Joh 13:33 att Han skulle vara hos de ännu en kort tid. Han skulle gå till en plats dit de inte kunde komma. Just då förstod inte lärjungarna exakt vad Jesus menade med det, men nu i efterhand vet vi att Han menade att Han skulle dö på korset och sedan uppstå och efter 40 dagar tas upp till himlen till sin Fader. I Joh 14:1-3 säger Jesus: Låt inte era hjärtan oroas. Tro på Gud och tro på mig. I min Faders hus finns många rum. Om det inte vore så, skulle jag då ha sagt er att jag går bort för att bereda plats åt er? Och om jag än går och bereder plats åt er, skall jag komma tillbaka och ta er till mig, för att ni skall vara där jag är.  Jesus säger här att Han ska komma tillbaka för att hämta oss till Honom.


Vid ett annat tillfälle frågar lärjungarna Jesus vad tecknet på Hans återkomst och den här tidsålderns slut är (Matt 24:3). Då får vi bl a veta att: Ni kommer att höra stridslarm och rykten om krig. Se då till att ni inte blir skrämda. Ty detta måste hända, men därmed har slutet ännu inte kommit. Folk skall resa sig mot folk och rike mot rike, och det skall bli hungersnöd och jordbävningar på den ena platsen efter den andra. Men allt detta är bara början på födslovåndorna. (Matt 24:6-8)

     Här får vi veta att detta är något som bara är början på vad Jesus kallar för födslovåndorna. Då en kvinna ska föda börjar värkarna lite i taget och blir sen fler och fler och kommer tätare och mer intensivt, Jesus beskriver alltså den sista tiden som också är vår befrielse, som födslovåndor. Då kan man också anta att dessa tecken ska komma närmare varandra och intensifieras, vilket vi kan se att de också har gjort. Några verser längre fram kan vi läsa att många falska profeter ska träda fram, alltså människor som predikar ett annat budskap än vad vi kan hitta i Bibeln, det står också att vi ska bli förföljda och hatade för Jesu namn och att många ska komma på fall. Jesus säger också i vers 14 att evangeliet ska predikas i hela världen för alla folk innan slutet kommer.

     Israel är ett av de största tidstecknen. 1948 bildades staten Israel efter en lång tid av att inte ha existerat. Vi har även kunnat se hur judarna har börjat ta sig tillbaka till Israel, till sitt utlovade land. (5 Mos 30:1-4, Jes 27:13, Matt 24:31) I Matt 24:34 säger Jesus: Amen säger jag er: Detta släkte skall inte dö, förrän allt detta händer. Kanske kan man av det anta att Jesus menar att den generation som fick se Israel återfödas 1948 inte ska dö innan slutet kommer. Vi kan även se hur världen vänder sig alltmer från Gud och hur vi mycket väl kan närma oss det antikristliga samhället (som jag ska gå in på mer längre fram i undervisningen) mycket snart. Märket som mänskligheten ska tvingas ha på högra handen eller i pannan i framtiden är antagligen det som har blivit uppfunnet i USA med RFID-teknik. (Upp 13:16-17)

     Vi kan se hur vi går in mer och mer i den sista tiden och att det kanske inte är så långt kvar nu. Tänk på liknelsen som Jesus gav oss i Matt 24:32-33: Lär av en jämförelse med fikonträdet. Redan när kvisten blir mjuk och bladen spricker ut, vet ni att sommaren är nära. När ni ser allt detta vet ni på samma sätt att han är nära och står vid dörren. Vi kan inte veta exakt när Jesus kommer tillbaka, men enligt Jesus själv kan vi se på de tecken vi har fått när det närmar sig.


Jesu återkomst är indelad i två faser skulle man kunna säga. En fas där Han kommer för att hämta de som tillhör Honom (de kristna) till sig för att de inte ska behöva genomlida vedermödan som är de slutliga sju åren innan Jesu fysiska återkomst.

     I Matt 24:37-41 kan vi läsa Ty som det var i Noas dagar, så skall det vara vid Människosonens återkomst. Som människorna levde dagarna före floden: de åt och drack, gifte sig och blev bortgifta, ända till den dag då Noa gick in i arken, och de visste ingenting, förrän floden kom och ryckte bort dem alla - så skall Människosonens ankomst vara. Då skall två män vara ute på åkern. Den ene skall tas med, den andre lämnas kvar. Två kvinnor skall mala på en handkvarn. Den ene skall tas med, den andra lämnas kvar. Här kan vi se att människor tas med. Det är som Jesus sa i Joh 14:3; Han ska ta oss till sig. Han hämtar oss. I Rom 5:9 står det När vi nu står som rättfärdiga genom hans blod, hur mycket säkrare skall vi då inte genom honom bli frälsta från vredesdomen. Därför hämtar Han oss; för att vi ska slippa leva på jorden under den tiden. Det blir de värsta sju åren i mänsklighetens historia. Denna uppryckelse som man kallar det kommer att ske plötsligt och utan någon egentlig förvarning, precis som det var då Noa levde och floden kom.

     Den slutliga återkomsten efter dessa sju år är slutet på den här tidsåldern. Då är det skrivet att Jesus ska komma på samma sätt som Han togs upp till himlen - på himlens moln. Han ska också komma till samma plats som Han togs upp ifrån - Oljeberget. I Sak 14:4 står det På den dagen skall han stå med sina fötter på Oljeberget, mitt emot Jerusalem, österut. ... Apg 1:9-10: Då han hade sagt detta, såg de hur han lyftes upp, och ett moln tog honom ur deras åsyn. Medan de såg mot himlen dit han for upp, se, då stod två män i vita kläder hos dem. Och de sade: "Ni män från Galiléen, varför står ni och ser mot himlen? Denne Jesus som har blivit upptagen från er till himlen, han skall komma igen på samma sätt som ni såg honom fara upp till himlen." Här är det alltså inte vi som ska tas till Honom, här kommer Han tillbaka till jorden.


Vad innebär då de här sju åren som jag har skrivit om?

     De sju åren börjar med Antikrists avtal med Israel. Det kommer att vara en tid då Antikrist regerar på jorden i ett världsligt samhälle. Vi kommer att ha ett världsrike med Antikrist som överhuvud. I början kommer han att predika ett fredens budskap men med tiden kommer världen att få se honom för den som han verkligen är. Han kommer att upphöja sig själv till en gud och kräva att man tillber honom som en sådan. För att försäkra sig om människors förtroende kommer det att krävas att man tar emot ett märke på högra handen eller i pannan. De som gör detta kommer att gå evigt förlorade eftersom de har tagit Satans märke, väljer man däremot att inte ta det kommer man att bokstavligt talat få huvudet avhugget. (Upp 20:4)

     Under denna tidsperiod kommer även domar från Gud att komma över världen. De är beskrivna i Uppenbarelseboken som de sju sigillen, de sju basunerna och de sju skålarna.


Efter dessa sju år kommer, som jag tidigare skrivit, Jesus tillbaka. Då inleds det som i Bibeln kallas för tusenårsriket.

     I Upp 20:2-3 står det: Och han grep draken, den gamle ormen, det är Djävulen och Satan, och band honom för tusen år. Sedan kastade ängeln honom i avgrunden, stängde till den och förseglade den över honom, för att han inte skulle bedra folken, förrän de tusen åren har nått sitt slut. Därefter skall han släppas lös för en kort tid. Denna tid blir alltså en tid utan Satan, en tid av fred. Det blir Kristi tusenårsrike av fred på jorden där vi som tillhör Honom får regera med Honom i tusen år. Det är den första uppståndelsen, de som inte tillhör Jesus Kristus kommer inte att leva på jorden under dessa tusen år.


Då de tusen åren är slut släpps Satan lös för en kort tid och besegras en gång för alla. Nu kommer den slutliga domen där alla får stå inför Guds tron och få sin dom. De som inte har sina namn skrivna i livets bok kastas i eldsjön (helvetet) som är den andra döden. (Upp 20:15)

     Efter detta börjar evigheten, en evighet med Jesus för de som har valt Honom som Herre i sina liv. Beskrivandet av detta finns i Upp 21-22 med bl a min favoritvers Upp 21:4: Och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer och ingen sorg och ingen gråt och ingen plåga. Ty det som förr var är borta.


Människor klädda i vitt står inför korset och en evighet med Jesus.
(Bilden är hittad via Google.)


Kommentarer
Skrivet av: Katja

Jo, men jag vill se Jesus Christ Superstar tror jag.. nu tittar jag iaf på Da Vinci koden, jag tittade ju på änglar och demoner på bio några veckor sedan och blev så fäst. Riktigt mysterium. Sen ska vi åka å rösta och sedan se på radhuset..

Har du sett ovanstående filmerna sötis?

2009-06-07 @ 16:42:36
URL: http://smultronduvan.blogg.se/
Skrivet av: Elin Thor

Hej! Jag har startat en ny bloppis där det kommer ut massvis med annonser med kläder under flera veckor nu, det ligger redan flera plagg ute :) Kika in vettja, du kanske hittar någonting du kan fynda? http://elinsbloppis.blogspot.com/ Ha en trevlig dag! :)

2009-06-07 @ 17:46:18
URL: http://elinsbloppis.blogspot.com/
Skrivet av: Sara

Sv: Det blev en toppendag! Vi hade sjukt roligt :D

2009-06-07 @ 18:02:38
URL: http://saara.blogg.se/
Skrivet av: manuela

sv:haha yep det var så jag menade;)

jag är romersk katolsk;)

2009-06-07 @ 20:46:50
URL: http://maanuelas.blogg.se/
Skrivet av: Mikaela G

Jag vill bara säga att Gud är underbar. Jag sitter här och ryser och med tårar i ögonen. Jag känner mig verkligen välsignad.



Jag tackar Gud för att han skall välsigna er också! <3

2009-06-08 @ 01:30:39
URL: http://minframtid.blogg.se/
Skrivet av: Rebecka

wow!



är det Erica eller Idah som skrivit detta?

Verkligen WOW! Jag sitter här och ryser och har lärt mig massor som jag inte tidigare visste. Tack! Jag vill verkligen tillhöra Jesus i resten av mitt liv. <3



Vad intressant att få veta om tusenårsriket, sen att Satan släpps lös, och sedan bekämpas en gång för alla, och att sedan domen kommer, och sedan eveigheten. Visste inte att det skedde i tre steg. Men jag har några frågor:



1. Under uppryckandet, tas de troende upp till himlen på samma sätt som Jesus for upp till himlen då?

2. Vad är det för domar som kommer komma ut (de sju sigillen, de sju basunerna, och de sju skålarna) ?

3. Hur går det till med att få sitt namn skrivet i Livets bok?

(och varför gör Gud en till "rensning" efter Satan släppts lös, om det vid tusenårsriket bara består troende människor? Är det för att när Satan släpps lös, kommer en del gå över till honom igen?



längtar till nästa inlägg om Den sista tiden.

2009-06-14 @ 16:10:04
URL: http://letmetellyouafashionstory.blogg.se/

Skriv din kommentar här:

Namn:
Ska vi komma ihåg dig?

Mail: (det är bara vi som ser den!)

Hemsida/blogg:

Kommentar:

Trackback
Follow toliveforchrist

Jesussajten.se


RSS 2.0