Guds godhet och världens lidanden...

Idag klistrar jag in en undervisning som jag skrev på min privata blogg för drygt ett år sen.



Många gånger undrar människor hur det kan finnas en Gud som älskar oss och bryr sig om oss då det samtidigt finns så otroligt mycket lidande i världen. Det gäller allt ifrån barn som blir slagna av sina föräldrar till människor som svälter eller dör genom dödliga sjukdomar. Jag skulle kunna sitta här och skriva om så många lidanden så att det skulle ta mig hela dagen, så illa är det på den här planeten som tekniskt sett heter Tellus (dock ofta kallad jorden)...

Är det så att Gud vill lära oss något genom alla dessa lidanden? Vill Han kanske lära ett litet barn något genom att låta hans/hennes föräldrar slå honom/henne!? Eller vill Han lära oss något genom att vissa människor inte ens har mat för dagen eller kanske då någon som vi älskar dör i cancer!?
     Så tror jag att många vill förklara bort detta. Genom att säga att "Gud vet bäst" och att Han nog vill "lära oss något" och att vi blir ledsna för att vi "inte ser helheten så som Gud gör".
     Det tycker jag låter som en väldigt störd bild av Gud. Nyligen så dog en av mina bästa kompisars pappa i cancer, om Gud försökte lära henne eller någon annan något genom det så är det inte en Gud som jag vill tillhöra på något sätt. Den förklaringen håller jag alltså absolut inte med om.

Ondskan kommer inte från Gud. Gud sitter inte uppe i Himlen och sänder ut lite svält här, och några sjukdomar där och tänker att vi ska lära oss av det. Skulle Han göra så skulle det gå emot Hans godhet.
     Världen är just nu ett slagfält och det har den varit under en lång tid. Gud kommer med frälsning och godhet, Satan kommer med motsatsen och vi människor måste välja och alltför ofta väljer vi bort Gud. Världen har vänt sig bort från Gud i ett så stort omfång så att ondskan har världen i sitt våld och det blir bara värre dag för dag. Ondskan är inte rättvis och bryr sig inte ett skit om hur vi människor har det. Den slaktar allt och alla.
     Jesus övervann världen. Om allt lidande hade varit för att lära oss något så skulle Gud ha stridit med sig själv, men det gjorde Han inte, utan han stred mot sin fiende, Satan, som också är vår fiende (eller åtminstone borde vara). I Joh 16:33 säger Jesus: Detta har jag talat till er, för att ni skall ha frid i mig. I världen får ni lida, men var vid gott mod. Jag har övervunnit världen. Jesus har också sagt att vi ska be: Ske din vilja på jorden liksom den sker i himlen (Matt 6:10). Det här betyder alltså att Guds vilja inte sker på jorden idag. Guds vilja sker i Himlen, men inte på jorden...

Jag vill avsluta med att skriva något som kan få inge hopp, hur dyster världsbilden än kan verka idag och inom den närmaste framtiden.
     Det är redan avgjort. Jesus övervann världen. Jesus vann segern då Han dog på korset. En dag tar den här tidsåldern slut - det kan gälla så kort tid som 15-20 år enligt många kristna - och då kommer lidandet ta slut en gång för alla...


Jag tror att Jesus gråter då Han ser alla lidanden som finns i världen. Det är inte Hans vilja och Han önskar att varje människa ska komma till Honom och få frid i Honom. ♥
(Bilden är hittad via Google.)

Kommentarer
Skrivet av: Katja

Hejsan gumman! Jag är så ledsen så jag vet inte vag jag ska göra =(

2009-06-05 @ 15:23:55
URL: http://smultronduvan.blogg.se/
Skrivet av: Katja

Smärtan =(

2009-06-05 @ 15:53:25
URL: http://smultronduvan.blogg.se/
Skrivet av: Katja

Thanks for your blessing =)

På något sätt ska jag klara av det! Det är inte alls kul att vara så ung, med så mkt smärta. Jag är inte den enda TYVÄRR!!!

2009-06-05 @ 22:02:34
URL: http://smultronduvan.blogg.se/
Skrivet av: Mikaela G

Ah jag blir tårögd när jag läser detta! Jag tror också att han sörjer för våran skull. tack för den enorma välsignelsen! =)



kram miccan

2009-06-06 @ 20:41:57
URL: http://minframtid.blogg.se/
Skrivet av: Rebecka

Jag älskar Jesus! Han är bäst!

2009-06-14 @ 16:21:53
URL: http://letmetellyouafashionstory.blogg.se/

Skriv din kommentar här:

Namn:
Ska vi komma ihåg dig?

Mail: (det är bara vi som ser den!)

Hemsida/blogg:

Kommentar:

Trackback
Follow toliveforchrist

Jesussajten.se


RSS 2.0