Hur blir man missionär?

Idag tänkte jag skriva lite om hur man gör för att bli missionär. Det är för många inte en lika självklar väg som då det gäller mer "vanliga" yrken som till exempel psykolog, lärare eller tandläkare. Det är ingen speciell utbildning som man måste gå och hur man försörjer sig brukar också kunna variera litegrann. Många missionärer har exempelvis inte en fast anställning.

Om man vill jobba som missionär så kan ett första steg vara att man tänker efter hur man vill jobba. Om man exempelvis vill åka ut genom Mission SOS, UMU, EFK eller någon annan organisation så brukar det vara enklast om man har gått bibelskola hos de först. EFK kräver också att man har gått missionsskolan i Örebro. För att läsa mer om någon organisation klickar du på namnet så kommer du dit.
     Dessa organisationer kan erbjuda en plats där man får jobba men försörjningen får man klara av själv. Det kan man göra på flera sätt. Man kan spara ihop pengar själv, få ekonomisk hjälp av olika personer som vill stödja mission, få pengar av församlingar och även jobba själv på plats. Paulus var till exempel tältmakare och sydde tält (Apg 18:3). Då det gäller just EFK så vet jag att de inte skickar ut missionärer utan anställning (vilket innebär att du på ett eller annat sätt måste ha en viss summa från exempelvis församlingar som ska försörja dig under ett år). Du kan också bli anställd av en enskild församling om de har råd med det. Det bästa är såklart om man får en anställning förr eller senare, men det betyder inte att man inte kan missionera järnet innan det också... :)

Så om du vill bli missionär: Känn hur Gud kallar dig till att vara en del i att göra alla folk till lärjungar (Matt 28:18-20), tänk efter på hur just du ska gå till väga och sen kör du hårt. Gud är med hela vägen.


Kommentarer
Skrivet av: Katja

Är väl inte så införstådd i det =(

2009-06-09 @ 20:33:14
URL: http://smultronduvan.blogg.se/
Skrivet av: Sara

Sv: HEhe, nä :P Men nu är jag utvilad & pigg igen :D hur mår du?

2009-06-10 @ 08:44:00
URL: http://saara.blogg.se/
Skrivet av: manuela

sv:hmm.. hur ska jag förklara varför..

men jag har en kroatisk bakgrund, så när jag föddes blev jag döpt i en katolskkyrka och sen dess har jag gått i kyrkan,söndagsskola osv.. men jag är inte bara katolik för att mina föräldrar är det utan för att jag känner att detta är din finaste religionen som finns och den är något som gör mig otroligt glad och som hjälper mig när jag är vilsen:)

2009-06-10 @ 19:39:06
URL: http://maanuelas.blogg.se/

Skriv din kommentar här:

Namn:
Ska vi komma ihåg dig?

Mail: (det är bara vi som ser den!)

Hemsida/blogg:

Kommentar:

Trackback
Follow toliveforchrist

Jesussajten.se


RSS 2.0