Hur leder man någon till frälsning?

Idag tänkte jag skriva lite om hur man leder någon annan till frälsning.
     Kan man verkligen börja prata om Jesus i alla situationer? Är det okej att fråga någon som man inte känner så bra om personen vill bli frälst? Vad är viktigt att tänka på? Vad händer sen?
     Om man inte är så van med att berätta för andra om Jesus så tror jag att det här kan vara frågor som man kan fundera på. Man kanske inte vet riktigt vad man ska göra eller säga, eller kanske känns det till och med lite pinsamt vissa gånger.

På frågan om man kan börja prata om Jesus i alla situationer så tycker jag att det beror på situationen litegrann, men många gånger kan man faktiskt göra det om man tänker på att anpassa sig efter situationen och människan/människorna man pratar med.
     Själv började jag till exempel prata om Jesus med en kvinna som jag satt bredvid på ett tåg en gång. Det kom så naturligt liksom. Jag var på väg till en missionskonferens i Göteborg och hon frågade vad jag skulle göra där, så på det viset började missionen redan på tåget dit. Jag tror verkligen att Gud vill använda oss och att Han kan göra det på så väldigt många olika sätt. Vi behöver bara lyssna till hur Han leder oss och följa Honom. Han kan använda oss i många olika situationer, that’s for sure.

Vad som är viktigt att tänka på om man ska fråga någon om han eller hon vill bli frälst tycker jag för det första är att man faktiskt har förklarat vad det innebär. Sen om det är din bästa vän eller om det är någon som du träffade på evangelisationen nere på stan och aldrig pratat med innan spelar ingen roll. Det är som är viktigt är att du inte pressar någon och att du som sagt har förklarat vad det innebär att bli frälst. Sen är det också viktigt att du hjälper personen vidare. Ta med honom eller henne till kyrkan, tipsa om en församling och håll gärna kontakten.

Börja berätta om Jesus! Var med och töm helvetet och fyll himlen…

/ Erica


Kommentarer
Skrivet av: Maria

Haha...varning för staket var visst fel. Järnvägskorsning skulle det vara :-)

Tur att barnen kan lära sin mamma lite !



Vad underbart när vi får vara "redskap" precis där vi är, i vår vardag. Det gäller att vara lyhörd och våga följa Guds röst. Ibland kan det vara svårt... men vilken välsignelse det blir sedan. Halleluja !!!



Kärlek och Guds frid från Maria

2009-09-29 @ 23:47:54
URL: http://haggqvistmedq.blogg.se/
Skrivet av: rebecca

svar: ja det kan jag förstå! kameran är underbar liksom ^^

2009-09-30 @ 12:22:37
URL: http://beccsbox.blogg.se/
Skrivet av: mandy

Jätte bra skrivet gumman :)

2009-09-30 @ 13:22:22
URL: http://mizzmandy.blogg.se/

Skriv din kommentar här:

Namn:
Ska vi komma ihåg dig?

Mail: (det är bara vi som ser den!)

Hemsida/blogg:

Kommentar:

Trackback
Follow toliveforchrist

Jesussajten.se


RSS 2.0