Andra punkten - uppryckandet.

Idag tänkte jag skriva om den andra punkten från det här inlägget.


Uppryckandet.


Uppryckandet innebär kort sagt att Jesus hämtar (rycker upp!) de som tillhör Honom till himlen så att de ska slippa genomgå det hemska som kommer att ske under vedermödan då Antikrist ska regera.

     Ungefär som då Gud räddade Noa från syndafloden genom arken, och Israel från dödandet av alla förstfödda i Egypten genom att de strök blod på dörrposterna. Idag behöver vi dock inte bygga en ark eller stryka blod på våra dörrposter för att bli räddade, utan idag heter räddningen istället Jesus. I Rom 5:9 kan vi läsa: När vi nu står som rättfärdiga genom hans blod, hur mycket säkrare skall vi då inte genom honom bli frälsta från vredesdomen. Och i Jes 26:20 står det: Kom mitt folk och gå in i dina kamrar, stäng igen dörrarna efter dig. Göm dig ett litet ögonblick, till dess vreden har gått förbi. Vi ser alltså på flera ställen i Bibeln att det inte är meningen att vi som är Guds folk ska drabbas av vreden, vi vet också det genom hur det har varit tidigare i historien och hur Gud då har frälst sitt folk från att drabbas av Hans domar mot ogudaktigheten. På samma sätt kommer Han att göra vid uppryckandet genom att bokstavligt talat evakuera oss från jordens yta...

(Bilden är härifrån.)


Detta kommer att ske plötsligt och utan förvarning precis som i Noas dagar (Matt 24:37). Vi kan ju förstås förstå utifrån tidstecknen om vi lever nära uppryckandet eller inte, men vi kommer aldrig att kunna veta exakt när det händer.

     Noa byggde arken och han berättade för människor om vad som skulle komma, sen hände det en dag att de första regndropparna föll och det var början på syndafloden. Noa var då förberedd med arken, precis som vi idag behöver vara förberedda med Jesus. Vi behöver tillhöra Honom och leva för Honom fullt ut, för Han är vår ark. En dag händer det: Då skall två män vara ute på åkern. Den ene skall tas med, den andre lämnas kvar. Två kvinnor skall mala på en handkvarn. Den ena skall tas med, den andra lämnas kvar. (Matt 24:40-41)

     Så här beskriver Paulus detta: Ty när en befallning ljuder, en ärkeängels röst och en Guds basun, då skall Herren själv stiga ner från himlen. Och först skall de som dött i Kristus Jesus uppstå. Därefter skall vi som är lever och är kvar ryckas upp bland moln tillsammans med dem för att möta Herren i rymden. Och så skall vi alltid vara hos Herren. (1 Tess 4:16-17) Detta är alltså även den tidpunkt då uppståndelsen för Guds folk sker och vi får vår uppståndelsekropp som vi ska ha i evigheten (detta kan du läsa mer om i 1 Kor 15:35-58).


Själv tycker jag att detta är väldigt intressant och spännande, och jag hoppas att jag med det här inlägget har kunnat förmedla till er vad detta innebär och varför det är viktigt. Jag tror att detta kommer att hända under vår livstid. Är du redo?


/ Erica


Kommentarer
Skrivet av: garan

Hej, intressant bloggpost!



2009-08-12 @ 22:18:54
URL: http://garan.blogg.se/
Skrivet av: Jenny

ttaacck! jag tro de där kommer hända mycke snart! föresten hur kan du föemdla med andra typ på stan kompisar mm på ett bra sätt så folk förstår det e något jag har himla svårt för något jag verkligen innerligt tycker e skit jobbigt att itne kunna föklara på ett bra rättvist sätt så människor blri emr intresserade och fattar de går i skrift men itne alls bra vid samtal å jage itne blyg eller osocial på nått sätt kan du snäla hjälpa mej lite=) nått tips hehe

2009-08-13 @ 11:07:55
URL: http://liktenfjaril.blogg.se/
Skrivet av: Viktoriae.blogg.se - En må bra blogg med självkänsla & positivt tänkande

Sv: Kände igen mig i det du skrev om komplimanger och ja, det är skönt att slippa det tänket!



Måste dela med mig av lite tankar, efter att jag har börjat läsa din (och din andra blogg, Erica) så har jag börjat fundera på det här kring Gud.. det verkar så oerhört skönt att kunna dela med sig av sina tankar och finna tröst till honom i stunder då det känns jobbigt. Att veta att någon tar hand om en och har en plan..

2009-08-13 @ 11:28:40
URL: http://viktoriae.blogg.se/
Skrivet av: Marica

Hej Erica!

Skulle önska att du (och många andra) läser det här: http://media.bibelfokus.se/docs/yttersta_tiden3.html

Som sann kristen är det viktigt att vi inte lurar oss själva om vad som kommer hända.:)Hoppas att du orkar läsa dej igenom denna text. Mycket intressant om den yttersta tiden. ;)

Guds välsignelse!

2009-08-13 @ 12:12:51
Skrivet av: Mandy

Jag har inte tänk att resa.. Jag har alltid kännt att där jag är nu behövs jag mer än någonsin.. Det kryllar av muslimer och Guds ord måste höras bland dem. Självklart tycker jag att det låter spännande :) Jag håller med dig om att Jesus kommer innan Antikristus ska regera. Det finns många olika åsikter om det där men jag känner själv att Jesus skulle aldrig låta oss genom gå sånt. Tack Jesus att du älskar oss :)



Kram

2009-08-13 @ 14:04:36
URL: http://mizzmandy.blogg.se/
Skrivet av: Marica

Mandy: Men det är ju där många tyvär har missförstått. Som jag väldigt tydligt kan läsa det, så kommer vi inte alls slippa undan vedermödan. Och varför inte? Just på grund av att Gud vill "vaska fram" ett rent folk. Totalt hängivna honom! Läs gärna länken jag postade i min tidigare kommentar så förstår ni varför jag resonerar som jag gör. :)

2009-08-14 @ 19:58:28
Skrivet av: Erica @ toliveforchrist

Svar till Marica:



Jag svarar här eftersom du inte lämnat någon bloggadress/mail. :)



Jag läste igenom länken, men tycker fortfarande som jag gör.

Men skulle jag trots allt ha fel så är jag såklart villig att ändra åsikt. ;p



Vad jag kan komma på nu så har inte Gud låtit straffet över ogudaktigheten gå ut över oss tidigare. Så jag kan inte riktigt se poängen i att det skulle vara så i det här fallet. Jag menar inte att Gud tar bort allt som är jobbigt och låter allt vara en dans på rosor för oss. Visst får vi utstå lidanden, förföljelser osv. Precis som Jesus sagt. Men det som är skillnaden där är ju att det är Satan eller människor som inte tycker om oss som gör detta mot oss och inte vi som råkar ut för Guds dom över ogudaktigheten.

Det står ju också i 2 Tess 2:7 (vilket jag kom på nu att jag inte hade tagit med i inlägget) att han som nu håller tillbaka måste röjas ur vägen först, innan den laglöse kan träda fram alltså. Det är ju församlingen som Paulus menar där, har jag alltid förstått det som iallafall.

Och i Uppenbarelseboken t ex, där försvinner ju församlingen nånstans efter kapitel 6 typ för att sedan nämnas igen i slutet av boken. Det är liksom som om församlingen inte är med under vedermödan. Det är många argument för pre-tribulation som jag känner att den hemsidan inte tog upp och argumenterade emot...



God bless! :)

2009-08-15 @ 01:31:42
URL: http://toliveforchrist.blogg.se/
Skrivet av: Marica

Nåja, lever vi när det är dax så märker vi ju. ;)Så länge vi kristna lever som om det ska hända imorgon. Så att vi är redo! :)

2009-08-15 @ 20:57:20
Skrivet av: Erica @ toliveforchrist

Svar till Marica:



Precis! :)

2009-08-16 @ 15:18:27
URL: http://toliveforchrist.blogg.se/

Skriv din kommentar här:

Namn:
Ska vi komma ihåg dig?

Mail: (det är bara vi som ser den!)

Hemsida/blogg:

Kommentar:

Trackback
Follow toliveforchrist

Jesussajten.se


RSS 2.0