Lite saker att komma ihåg på missionsfältet.

På mina två missionsresor lärde jag mig en hel del. Mycket som jag tror blir en självklarhet med tiden, men som man i början behöver få lära sig att man ska tänka på och komma ihåg.


Till exempel att man alltid ska anpassa sig efter människorna som man kommer till. Alltså inte bara att man respekterar deras kultur och sättet de kanske gör saker på som man inte är van med, utan också att man själv visar sig intresserad och försöker anpassa sig och testa nya saker. Var positiv och jämför inte deras kultur med din egen och tänk att din kultur är mycket bättre. Ta till dig det nya istället. Visa dig intresserad av att lära dig deras språk och kultur, även om det bara är en kortare resa. Man kan alltid snappa upp någonting, och det kan göra människorna där jätteglada. Det vet jag av egen erfarenhet. Så var villig att lära dig och var inte alltför rädd för att det ska bli fel i början. Visa att du är intresserad av att lära dig mer om hur de lever och hur deras kultur fungerar. Våga testa saker.

     Man ska också tänka på att man är där för att tjäna människor och älska människor. Ha ett tjänande hjärta. Det hade Jesus då Han kom som en tjänare till världen. Det ska vi också ha.

     Så här berättar Paulus i 1 Kor 9:19-22: Eftersom jag är fri och oberoende av alla, har jag gjort mig till allas tjänare för att vinna desto fler. För judarna har jag blivit som en jude för att vinna judar. För dem som står under lagen har jag, som inte själv står under lagen, blivit som den som står under lagen för att vinna dem som står under lagen. För dem som är utan lag har jag blivit som den som är utan lag, för att vinna dem som är utan lag, fast jag själv inte är utan Guds lag utan lever i Kristi lag. För de svaga har jag blivit svag för att vinna de svaga. För alla har jag blivit allt, för att jag i varje fall skall frälsa några.


Indien kan exempelvis innebära en ny och spännande kultur...
(Bilden är härifrån.)


Det är också viktigt att komma ihåg varför man missionerar. Vi ska göra det av rätt anledning.

     Det är inte meningen att vi ska missionera för att vi ska få känna att vi har gjort något bra som vi kan vara stolta över, eller för att vi vill att människorna vi åker till ska få det bättre och även bli frälsta så att de kan komma in i himlen. Vi ska missionera för att vi vill att Jesus ska bli ärad och få ännu mer lön för det som Han gjorde på korset. Varje människa som blir frälst är en till person som tar emot Jesus, lever för Honom och ärar Honom. Det är en person som Jesus älskar. Och eftersom vi älskar Jesus så vill ju vi såklart att varje person som Han älskar och har dött för ska komma till Honom och ge Honom den ära som Han förtjänar - detta ska vara den främsta anledningen till varför vi missionerar.


Så tänk på detta, och om du känner dig kallad så åk ut och nå människor med evangeliet så att Herren Jesus blir ärad...


Kommentarer

Skriv din kommentar här:

Namn:
Ska vi komma ihåg dig?

Mail: (det är bara vi som ser den!)

Hemsida/blogg:

Kommentar:

Trackback
Follow toliveforchrist

Jesussajten.se


RSS 2.0