Snart är det jul...

Idag är det exakt en månad kvar till julafton. Nu på söndag är det den första advent. Tiden har gått fort och det börjar nu bli dags för adventsljusstakar och allt vad det är.
     För många som firar jul betyder inte budskapet om Jesu födelse så mycket. Det handlar istället mest om den där julskinkan, julklappar, tomtar, julpynt och Kalla Anka på julafton. Det är ju inget fel med julklappar och julpynt, det är inte så jag menar nu. Jag gillar också det. Det enda jag inte gillar är väl tomten, men annars gillar jag det mesta. Men poängen är att Jesus borde vara det som är det centrala med julen. Det borde inte vara så att om man frågar tio barn varför vi firar jul så säger majoriteten att det är för att tomten kommer. Tomten finns inte ens, så myten om honom har blivit jättestor medan Jesu födelse får mindre plats och många knappt tänker på det längre.


(Bilden är hittad via Google.)

Idén med tomten härstammar förresten från att en munk på julen gav barnen presenter. Sen har detta blivit en tradition som har blivit lite väl stor. Att ge presenter var ju en väldigt fin gest, självklart. Men gubben på nordpolen med stort vitt skägg och renar och att det är därför vi firar jul, come on…

Jag vill uppmana er att nu då julen närmar sig att inte bara själva komma ihåg Jesu födelse utan även berätta för andra om den. Se det som en bra chans att kunna sprida evangeliet. Om ni klickar här så kan ni läsa om hur jag blev frälst just på grund av att någon på julen faktiskt lyfte fram Jesus och den riktiga anledningen till varför vi firar jul. Det kan ni också göra. Berätta om Messias som föddes i Betlehem och varför det var en så stor händelse. Berätta vad det lilla barnet som föddes i stallet växte upp till att göra för hela mänskligheten…

/ Erica


Kommentarer
Skrivet av: Maria

Håller med dig om att det lätt blir så att vi glömmer bort detta, att det var den natten då Jesus kom till oss, i ett stall i Betlehem. Tänkvärda ord du skrev, verkligen.



Gick också tillbaka och läste ditt vittnesbörd om din frälsning. Sitter tårögd och blev verkligen gripen av det du skrev. Tänk vad underbart att Carola, DU och även jag, vi alla kan få vara redskap och användas av Gud för att sprida evangeliet vidare och nå människor som söker. Önskar DIG allt gott, kära "syster".



Guds frid / Maria

2009-11-24 @ 22:01:04
URL: http://haggqvistmedq.blogg.se/
Skrivet av: Mia

Jag håller verkligen med dig, det är inte många som firar jul på rätt sätt. Jag själv kommer från en icke kristen familj så där blir det tyvärr en världslig jul. Men man kan ju läsa bibeln för det.

2009-11-24 @ 22:53:55
URL: http://livsrummet.blogg.se/fotoblogg

Skriv din kommentar här:

Namn:
Ska vi komma ihåg dig?

Mail: (det är bara vi som ser den!)

Hemsida/blogg:

Kommentar:

Trackback
Follow toliveforchrist

Jesussajten.se


RSS 2.0