Thailand 2007 - del ett.

Tidigare har jag berättat om min första missionsresa till Indien som jag åkte på 2006, och nu tänkte jag skriva om resan till Thailand som jag var med på ett år senare, alltså 2007. Även den här gången åkte jag med UMU och precis som förra gången skriver jag ner utdrag från missionsdagboken och lägger upp lite bilder. Den första delen kommer idag och den andra imorgon så att det inte ska bli för mycket på en gång, detta trots att jag bara tagit med korta delar ur det jag skrivit.

Leaving Sweden:
Då vi gick ombord på flyget och tillslut lyfte från Landvetter kändes allt bra. All hemlängtan och oro var som bortblåst. Jag kände att Gud skulle ta hand om mig under resan och att jag var under Hans beskydd. Hallelujah.



Vi mellanlandar i Finland:
… Jag hade fått en av lovsångerna från Restenäs på hjärnan; ”Higher”. Jessica gillar den dock inte eftersom den är så beroendeframkallande och tillslut bara går henne på nerverna. Tillslut blev det på nåt sätt infört att om man så mycket som nynnade på den så var det tio armhävningar som gällde. Ska sanningen fram så slutade det med att jag och John gjorde armhävningar på flygplatsen uppe i konferensrummet där vi satt. Det var ganska folktomt, men det här var dock inte första gången jag gjorde armhävningar på en allmän plats… Mwohahah… :)

Vi kommer fram till Thailand:
Nu var vi framme i Bangkok, äntligen. Vi blev hämtade på flygplatsen av YWAM Thailand som skulle köra oss till UMU-basen i Bangkok där vi skulle vara i två dagar. Så fort vi kom ut från flygplatsen började svetten rinna, det var så extremt varmt. Då vi satt där i minibussen hände det då och då att någon vinkade åt oss eller att vi vinkade åt någon. Det var ganska komiskt egentligen. Men jag antar att thailändare gillar turister, och det var ju vi, i alla fall officiellt sett. För vem hade väl kunnat ana att ett gäng missionärer åkte förbi på vägen vinkandes i en minibuss…



”Erica! Vi åker om fem minuter!” Jag hade precis haft tid med Gud och höll precis på att somna, gäsp. Vi skulle åka till en libanesisk restaurang och äta middag. Jag piggnade snabbt till, vid närmare eftertanke hade jag ju faktiskt inte något val.
… Bangkok såg så coolt ut på kvällen och jag njöt av att vara där. Gissar på att resten av teamet också gjorde det, förutom John som sov hela vägen på grund av total insomnia på flyget natten innan…

Lite från tiden i Bangkok:
Chris lärde oss några viktiga kulturella regler som t ex att det är otroligt förolämpande att ha sin fotsula mot någon eller kliva över någons mat om man sitter på golvet och äter. Precis som foten är kroppens smutsigaste del så är huvudet den viktigaste delen. Därför får man inte röra vid någons huvud, inte ens under förbön. Vi fick också lära oss att hälsa på thai och hur man går på de toaletterna som finns på mindre lyxiga ställen.
… Bönevandringen började med buss, sen scytrain och till sist båt. Sen var vi framme vid det första templet och bad en stund. Under dagen bad vi vid tre tempel till och åt lunch på en restaurang.



13 dagar i Taphraya:
Efter ungefär 3,5 timme var vi framme. Vi hade sett hur landskapet utanför fönstret sakta förändrats från stadsmiljö till vacker natur ute på landet. … Vi gick runt en sjö och landskapet där var så otroligt vackert, det påminde en hel del om Barknåre.

Pastorn tog med oss upp på vinden den kvällen. Den var fint där uppe. På söndagen skulle det vara gudstjänst där. Det var en del instrument där uppe, en talarstol och på väggen hängde det ett stort kors. Vi frågade om vi fick sitta där uppe och ha lovsång, vilket vi fick, så vi satt där och bad, pratade och sjöng riktigt länge. Det var underbart. :)

Det här var första dagen som vi skulle ägna oss åt praktiskt arbete. Inte min favoritsysselsättning, men jag stod klar att sätta igång. Jag var insmord med solspray och MyggA med arbetskläder på mig. … Vi hoppade upp i pick up:en och åkte till pastorns gamla hus/kyrka för att hjälpa till att flytta över saker till det nya huset. Det var varmt, svettigt och jobbigt och jag fick flera gånger påminna mig själv om varför jag var där och inte på en vacker sandstrand. Jag tänkte på Matt 25:40; ”Kungen skall svara dem: ’Sannerligen, vad ni har gjort för någon av dessa minsta som är mina bröder, det har ni gjort för mig.’”. Det hjälpte.


Avslutar dagens inlägg med en lite rolig bild där jag och en av ledarna "leker" lite under en rast, haha.

Kika tillbaka imorgon för att läsa den andra och sista delen.

/ Erica


Kommentarer
Skrivet av: rebecca

Åh Thailand!! Jag älskar, verkligen älskar det landet! Det om att man inte får ta på thailändarnas huvud lärde jag mig när min kusin föddes av min faster. Vi här i sverige är ju så vana vid att pussa och mysa och gulla med småbarn. Jag älskar att dra in doften av bebisar och gosa med deras hår. Min faster, som är från Thailand, berättade för oss att om vi hade varit i Thailand hade det varit en ren förolämpning. Aldrig tänkt på det tidigare!

2009-11-04 @ 00:40:26
URL: http://beccsbox.blogg.se/
Skrivet av: ElinArmour

Jag har sömnproblem så det är därför.

Jag har jättesvårt att sova & när jag väl somnar så sover jag jättelänge..



=)

2009-11-04 @ 15:50:08
URL: http://elinarmour.blogg.se/
Skrivet av: Maria

Vilken spännande resa och roligt förmig att kunna få ta del av den. :-) Skrattade när jag läste om dina armhävningar, måste ha sett roligt ut....

Ska fortsätta med del 2 nu.

Kram

2009-11-10 @ 08:09:45
URL: http://haggqvistmedq.blogg.se/

Skriv din kommentar här:

Namn:
Ska vi komma ihåg dig?

Mail: (det är bara vi som ser den!)

Hemsida/blogg:

Kommentar:

Trackback
Follow toliveforchrist

Jesussajten.se


RSS 2.0