Hur pratar man med ofrälsta om Jesus?

Vi fick en kommentar från en anonym person i samband med inlägget om mission i vardagen. Han/hon ville att vi skulle skriva om hur man pratar med ofrälsta om Jesus. Så jag tänkte att jag skulle berätta lite om det nu.


En av de viktigaste sakerna är att man tänker på att alltid visa respekt och kärlek för de man pratar med. Det hoppas jag såklart att ni redan ser på som en självklarhet.

     Man kanske inte alltid håller med varandra eller tycker lika överhuvudtaget, men försök ändå att förstå och lyssna på de du pratar med. Respektera deras åsikter och visa att du är intresserad av vad de har att säga också. Det är inte bara ett sätt att visa Guds kärlek på, utan själv tycker jag också att det är lättare att dela evangeliet med någon om du faktiskt vet vad personen tror och tänker. Är det till exempel en äldre person som har haft ett hårt liv och varit ateist i 45 år eller är det kanske en ung tjej som mår dåligt och inte riktigt vet vad hon ska tro om livet. Eller är det kanske en muslim, hindu eller någon som håller på med new age. Poängen är att om du respekterar och lyssnar på den du pratar med så kan du också utgå från den personens perspektiv i det du själv säger.


En annan sak som kan vara bra att tänka på är att det faktiskt inte behöver vara så komplicerat. Det viktigaste som du kan få fram med det du säger är själva kärnan i evangeliet - Gud skapade världen och oss människor, men vi vände oss bort från Honom och förlorade vår gemenskap med Honom. Gud kan inte ha gemenskap med synd eftersom Han är helig, så för att ge oss en väg tillbaka till Honom blev Han en människa i Jesus Kristus och offrade sig själv då Han tog straffet för våra synder. Därför kan vi nu genom Jesus komma tillbaka till gemenskapen med Gud och få förlåtelse för våra synder. Gud älskar oss och längtar efter att vi ska komma till Honom.


Du kan också berätta vad Gud har gjort i ditt liv. Berätta varför du själv blev frälst och hur det beslutet har påverkat ditt liv. Om Gud har gett dig något speciellt bönesvar eller på något sätt helat dig så kan du berätta om det också.

     Om du kanske inte har varit frälst så länge och inte vet så jättemycket om Bibeln så är det här jättebra saker att berätta. Blev du till exempel frälst för en vecka sen och inte riktigt förstår allt än men du bara vet att du älskar Jesus och du vet vad Han har gjort för dig så säg det. Tänk på kapitel 9 i Johannesevangeliet om den blinde mannen som blev botad av Jesus. Han sa: Men ett vet jag, att jag som var blind nu ser. (Vers 25) Gör som den mannen och säg det du vet.


Två andra verser som kan vara kul att tänka på är Jes 55:10-11 där det står: Liksom regnet och snön faller från himlen och inte återvänder dit, förrän det har vattnat jorden och gjort den fruktbar och ger säd att så och bröd till att äta så skall det vara med ordet som går ut från min mun. Förgäves skall det inte vända tillbaka till mig utan att ha verkat vad jag vill, och utfört det vartill jag har sänt ut det.

     Varje gång vi berättar för någon om Jesus så kan vi lita på att Guds ord inte har blivit hört förgäves. Det kommer att göra det som det ska göra, även om vi kanske inte ser resultat på en gång jämt. Det är ett löfte från Gud som vi kan tro på och be utifrån. Redan då du har berättat för någon om Jesus så kan du tacka Honom för att de ord som du har sagt utifrån Hans ord kommer att ha verkan och utföra det de ska...


Så tänk på detta, skriv upp det om du tycker att det behövs och sen går du ut i världen och är ett ljus i mörkret för de som ännu inte tror.



/ Erica


Kommentarer
Skrivet av: ♥jenny♥

tack ja lägger till din blogg på bloggloving och läser lite till sen kanske jag länkar dej på sidna jag förösker sammla fina bra kristna bloggar =)! de där e så himla svårt specielt till dom som inte vill som bar vill söka efter att det e inte så för at du vet de e juh såhär typ sånna då blir aj så less å brukar fråga men du vet att du kan vli kär men det kan du inte heller ta på så hur kan man säga att man inte kan tro på något som man inte kan se eller ta på!

2009-08-02 @ 22:03:02
URL: http://liktenfjaril.blogg.se/
Skrivet av: JN

Ja ljus i mörkret är riktigt bra....

2009-08-03 @ 21:10:06
URL: http://kristen.blogg.se/
Skrivet av: Lilja

Hej! Jag ville bara tipsa om något som hjälpt mig oerhört i att sprida Hans Underbara Ord! Jag hoppas att ni inte kommer tycka att det är löjligt! Ateisten Richard Dawkins bok "Illusionen om Gud" har varit mig och min missionerande familj till mycket stor hjälp eftersom man då man läser den får väldigt stor insikt i hur de ofrälse resonerar. Den är också ganska skrattretande, men lite seg i början. Jag tycker: ge den en chans just för att den är skriven av en ateist! Må Gud vara med Er, må Hans Ljus lysa över er, in i Evigheten. Amen.

2009-08-04 @ 09:19:32

Skriv din kommentar här:

Namn:
Ska vi komma ihåg dig?

Mail: (det är bara vi som ser den!)

Hemsida/blogg:

Kommentar:

Trackback
Follow toliveforchrist

Jesussajten.se


RSS 2.0