Jesus är den enda vägen!

Idag klistrar jag in en undervisning från min privata blogg som jag skrev för ungefär ett år sen.


Det finns antagligen lika många vägar för en människa att gå som det finns människor på jorden. Men det finns bara en väg som leder till Himlen och ett evigt liv tillsammans med Gud, den vägen är Jesus.

Varför är Jesus den enda vägen?
     Den frågan tror jag att ganska många kan ställa. Det finns så otroligt många vägar, varför skulle då bara en väg leda till Gud om Gud nu är en så älskande Gud som vi kristna säger att Han är?

För att svara på den frågan börjar jag från början - vid syndafallet då människan första gången vände sig bort från Gud och åt av den förbjudna frukten. Då kom synden in i världen tillsammans med sjukdom och lidande. Gud kan inte ha gemenskap med synd eftersom Han är helig, så konsekvensen av synden blev därför att människan blev skild från Gud och förlorade gemenskapen med Honom.
     I början var alla människor ett folk som alla talade samma språk. Några följde fortfarande Gud, medan de flesta levde ett liv utan Honom. Då de olika språken kom in i världen och mänskligheten som tidigare varit enad splittrades och spreds ut över världen kallade Gud en man, Abraham, som skulle bli stamfadern till ett folk (judarna) som sedan skulle leva nära Gud och som Messias, frälsaren som sedan skulle ge världen frälsning, skulle komma från...
     För att vi skulle få förlåtelse för våra synder en gång för alla behövdes någon som tog straffet åt oss. Någon som var utan synd själv. Ingen människa är utan synd, därför kom Jesus som den enda som hade makten att rädda oss från synden. Han gav sitt eget liv för oss. Han blev hånad, piskad, slagen, spottad på och tillslut korsfäst för vår skull, Han tog vårt straff. Han köpte oss fria och gav oss en möjlighet att få komma tillbaka till Gud, till gemenskapen med Honom. Det enda vi behöver göra är att ta emot Jesus som vår frälsare och därmed ta emot den förlåtelse som vi kan få endast genom Honom. Han är den enda vägen för att Han var den som tog vårt straff, Han och ingen annan. Utan Honom är vi förlorade.


Många tror naivt nog att alla glatt välkomnas in i Himlen då de dör. Men det är så långt ifrån verkligheten som man kan komma. Gud har gett oss en möjlighet att bli förlåtna då Han dog för oss för att ge oss liv. Dörren är öppen och bojorna har låsts upp, men vi måste själva ta av bojorna och gå ut genom dörren och leva för Honom som har befriat oss...

Joh 14:6: Jesus sade till honom: "Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig."


(Bilderna är hittade via Google.)

Följ den enda och sanna vägen som kommer att leda dig rätt - följ Jesus Kristus...


Kommentarer
Skrivet av: Katja

Hejsan söööto.. men jag var ju ärlig till chefen för dryga 2 veckor sedan, därför jag sa upp mig för jag har fruktansvärt ont :/ Hon frågade varför jag ljugit m.m. men, men..

Jag svär när jag blir riktigt föbannad, annars kära jag typ "Kära Hjäranes" xD

2009-05-26 @ 14:11:52
URL: http://smultronduvan.blogg.se/
Skrivet av: Linda

bra inlägg!

2009-05-26 @ 15:53:57
URL: http://ndail.blogg.se/
Skrivet av: SWES

jesus var svart

2009-05-26 @ 17:47:15
URL: http://swes.blogg.se/
Skrivet av: Sara

Sv: Mitt program liknar NV, men har inriktning miljö istället. Där ligger Kemi B på 100 poäng, men har ersatt den kursen med en annan :)



Åh, du kommer nog gilla den :) alla gör det, hehe :P i början efter man har sett filmen blir man helt besatt, sjukt egentligen :P Men jag är inte så beroende av den längre :P



Ha en fin kväll

2009-05-26 @ 19:39:48
URL: http://saara.blogg.se/
Skrivet av: Dragana

Fast det roliga är att det inte finns något annat än himlen enligt bibeln. Så var hamnar de som inte är goda?

2009-05-26 @ 22:08:48
URL: http://iseedee.blogg.se/
Skrivet av: Caroline

Underbart med en blogg som denna! :)

2009-05-27 @ 13:45:21
URL: http://carolinenorling.blogg.se/
Skrivet av: rebecca

Har lite svårt att tro på att man måste följa Jesus för att komma vidare i livet efter?



svar: Hehe ja det kan jag tänka mig :D Sånt verkar rätt kul med mission och sånt :)

Hamburgare är jättegott ;)

2009-05-27 @ 15:22:31
URL: http://beccsbox.blogg.se/
Skrivet av: Mikaela G

Hejsan!



Jag vet inte hur gamla ni är men jag ser att ni är unga, hehe. De känns skönt att veta att de finns unga som står upp för Jesus! Helt underbart.



ps. ni får gärna kolla in min blogg och tipsa lite om vad man kan skriva!



God Bless! <3

2009-05-27 @ 18:53:03
URL: http://minframtid.blogg.se/
Skrivet av: filippa

Min åsikt om att Jesus och Gud är direkt trams? Jag är inte troende och kommer inte heller att konfirmera mig (vilket betyder att jag helt lämnar kristendomen bakom mig). Jag tror inte att det finns något större som guidar oss genom livet. Men du anser alltså att jag borde leva i helvetet efter min död? Nu får du ge dig. Du får mycket väl tro på det, men Jesus är INTE den enda vägen.

2009-05-27 @ 19:20:23
URL: http://sjukthetlama.blogg.se/

Skriv din kommentar här:

Namn:
Ska vi komma ihåg dig?

Mail: (det är bara vi som ser den!)

Hemsida/blogg:

Kommentar:

Trackback
Follow toliveforchrist

Jesussajten.se


RSS 2.0