Tredje punkten - vedermödan där Antikrist regerar i sju år.

Idag ska jag skriva om den tredje punkten utifrån detta inlägg.


Vedermödan där Antikrist regerar i sju år.


Den här tidsperioden börjar då Antikrist ingår ett fredsförbund med Israel vilket kommer att ske efter uppryckandet. Om vi läser i 2 Tess 2:7 så står det: Redan är ju laglöshetens hemlighet verksam. Han som nu håller tillbaka måste endast först röjas ur vägen. Med detta menas församlingen. Även om ondska uppenbarligen har funnits i världen innan uppryckandet så kan den alltså inte träda fram i full kraft så länge som vi som tillhör Guds församling finns kvar i världen. För han som är i oss, det vill säga den Helige Anden, är större än han som är i världen, det vill säga Antikrists ande. Men då vi rycks upp kommer det för en kort stund inte att finnas en enda frälst människa i hela världen där den Helige Ande kan ta sin boning och det är då som Antikrist öppet kan träda fram.

     Den man som kommer att vara Antikrist kommer inte att visa sig som en ond man alls i början, utan tvärtom så kommer han att vara en fredens man (tänk bland annat på fredsförbundet som han ska ingå med Israel) som ska komma att bli älskad av många och slutligen bli en världshärskare. Han kommer att bedra många, men fredsförbundet avslöjar honom som Antikrist eftersom vi i Bibeln kan läsa om detta. I Dan 9:27 står det: Han skall stadfästa förbundet med de många under en vecka, och mitt i veckan skall han avskaffa slaktoffer och matoffer. Och på styggelsers vinge skall förödaren komma, till dess att förstöring och oryggligt beslutad straffdom utgjuts över förödaren. Veckan som det står om här är en så kallad årsvecka vilket innebär att det är sju år som det handlar om, och i mitten på veckan (efter 3½ år) kommer Antikrist att dö och uppstå, avskaffa offren i templet och begära att man ska tillbe honom och hans avbild samt att ta ett märke på högra handen eller i pannan (läs mer i Upp 13) och ger man inte efter för detta och istället vill följa Jesus så kan man bokstavligt talat förlora huvudet (Upp 20:4).



(Bilden är härifrån.)


Under de här åren kommer Gud att sända straffdomar över den ogudaktiga världen som vi kan läsa mer om i Uppenbarelseboken. De kallas för de sju sigillen, de sju basunerna och de sju skålarna.

     Det första sigillet kan vi läsa om i Upp 6:2: Jag såg, och se: en vit häst, och han som satt på den hade en båge. Åt honom gavs en segerkrans, och han drog ut som en segerherre, för att segra. Här är det Antikrist det handlar om. Sen kan vi läsa att det sjätte sigillet innebär att det blir en stor jordbävning och att solen blir svart och månen blir som blod (Upp 6:12), den fjärde basunen innebär att dagen och natten förlorar en tredjedel av sitt ljus (Upp 8:12) och den andra skålen innebär att havet förvandlas till blod och allt liv i det dör (Upp 16:3). Några exempel på vad vedermödan har att bjuda på med andra ord. Utifrån detta kan vi verkligen förstå vad Jesus menade då Han i Matt 24:21 sa: Ty då skall det bli en så stor nöd att något liknande inte förekommit sedan världens begynnelse och aldrig mer skall förekomma.


Det kommer dock att finnas några positiva saker också. Bland annat så kommer det att finnas två vittnen som ska profetera under den första halvan av vedermödan. De kan vi läsa om i Upp 11:1-14. Bland annat står det att eld kommer ut ur deras mun och förtär deras fiender, att de har makt att stänga himlen så att det inte regnar under den tid de profeterar och att de ska bli mördade av Antikrist då deras tid är slut. Sen ska deras kroppar ligga på gatan i Jerusalem i tre och en halv dag innan de uppstår och blir upptagna till himlen.


Det finns mycket att säga om den här tiden och jag hoppas att jag genom det här inlägget har kunnat förmedla till er vad det kommer att innebära, och vill ni läsa mer om detta så handlar i princip hela Uppenbarelseboken om den här tiden. Read it. :)


/ Erica


Kommentarer
Skrivet av: Anonym

Oj va duktig du är på förklara :) Hehe joo det kommer bli så spännande att se dem ;)



Kramar på dig gumman.

2009-08-28 @ 22:24:55
URL: http://mizzmandy.blogg.se/
Skrivet av: Anonym

2009-08-28 @ 23:03:16
Skrivet av: SimonSvensson -. ZvenZon.For.President! -. ZvenZon.blogg.se

Sv: ja men så roligt! =D

Vad blir det för nån bok nu då, Erica? =)

2009-08-28 @ 23:04:36
URL: http://zvenzon.blogg.se/
Skrivet av: rebecca

svar: Njaa.. asså jag har ju inte tron. Därför känner jag att jag inte har motivationen att lära tron liksom och ta till mig den. Jag har tron på andevärlden och min farmor som har betytt så mycket för mig :)



Creepy-guy var en kille som kom fram till mig när jag stod i kassan på jobbet och fråga vad jag hette, hur gammal jag var, om han kudne få mitt nummer, om han knde få skjutsa mig hem osv.. Sen stod han utanför stormarknaden när vi stängde och väntade på mig..

2009-08-29 @ 14:27:07
URL: http://beccsbox.blogg.se/
Skrivet av: jenny

jo jag ska idag e jag med på aftobaldets hemsida fått lite förfrågningar om att komma och prata för ungdommar vilket jag verkligen vill men så himla skrämmande att stå inför massor med folk hehe

2009-08-30 @ 15:23:56
URL: http://liktenfjaril.blogg.se/
Skrivet av: Julia

sv: Tack snälla :)

2009-08-30 @ 19:21:30
URL: http://juliapysslar.blogg.se/
Skrivet av: Viktoriae.blogg.se - En må bra blogg om självkänsla och positivt tänkande

Vilken intressant text om än så skrämmande också..

2009-08-31 @ 10:40:57
URL: http://viktoriae.blogg.se/
Skrivet av: Caroline

Är detta något du ser fram emot? Känns lite creepy att folk verkligen sitter och hoppas på sådant.

2009-09-02 @ 01:37:38
URL: http://primalscream.blogg.se/
Skrivet av: Marica

Känner bara att jag måste kommentera igen. :) Läs gärna denna länk: http://media.bibelfokus.se/docs/jesu_aterkomst.html

Det är en annan än jag skickade tidigare. Det är ganska allvarlig läsning faktiskt ang detta. Folk måste vakna upp och inse allvaret!

Guds välsignelse till er!

2009-09-04 @ 17:10:45
Skrivet av: Erica @ toliveforchrist

Svar till Marica.



Det var mycket text där, men jag kanske tar och läser igenom det en annan gång. :)

Dock så tror jag verkligen inte att man blir bedragen av Antikrist om man skulle ha fel då det gäller uppryckandet. Det står alldeles för mycket om honom i Bibeln för att man ska kunna missa det. Kommer det en man som sluter ett fredsförbund med Israel i sju år så avslöjar det honom, och är man då kvar här och har trott att man skulle ryckas upp så inser man ju då att man haft fel. Inte för att jag tror det, men o m det skulle hända...

2009-09-08 @ 16:18:44
URL: http://toliveforchrist.blogg.se/

Skriv din kommentar här:

Namn:
Ska vi komma ihåg dig?

Mail: (det är bara vi som ser den!)

Hemsida/blogg:

Kommentar:

Trackback
Follow toliveforchrist

Jesussajten.se


RSS 2.0